SOLAT JUMAAT DAN ADAB-ADABNYA
Hari Jumaat adalah penghulu
segala hari, hari yang paling agung di sisi Allah Subhanahu Wata'ala.
Pada hari Jumaat Nabi Adam Alaihissalam dijadikan, dimasukkan ke dalam
syurga, dikeluarkan dari syurga dan Baginda wafat pada hari tersebut.
Pada hari Jumaat terdapat satu ketika di mana tidak ada permintaan baik
kepada Allah Subhanahu Wata'ala oleh seorang hamba yang Muslim
melainkan dimakbulkan permohonannya itu, balasan bagi perbuatan baik
atau buruk pada hari tersebut digandakan dan pada hari itu juga akan
berlakunya Hari Kiamat. Keistimewaan hari Jumaat ditambah lagi dengan
pensyariatan sembahyang Jumaat yang wajib dilaksanakan secara berjemaah
bagi umat Islam yang mencukupi syarat-syaratnya.
Firman Allah Subhanahu Wata'ala di dalam Surah Al Jumu'ah ayat 9 tafsirnya :
"Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan untuk
mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi ke
masjid untuk mengingati Allah dengan mengerjakan sembahyang Jumaat dan
tinggalkanlah berjual beli pada saat itu, yang demikian adalah lebih
baik bagi kamu, jika kamu mengetahui hakikat yang sebenarnya".
Sesungguhnya ketegasan dan keprihatinan Baginda Rasulullah Sallallahu
Alaihi Wasallam terhadap tuntutan sembahyang Jumaat sangat jelas dan
ketara ketika mana Baginda pernah bercita-cita untuk membakar rumah
golongan yang tidak mengerjakan sembahyang Jumaat.
Namun begitu
sembahyang Jumaat tidaklah diwajibkan jika berlaku halangan yang
dibolehkan oleh syarak seperti keuzuran atau tidak dapat pergi ke masjid
disebabkan oleh perkara yang tidak dapat dielakkan sehingga menyukarkan
mereka pergi ke masjid seperti hujan rebut, banjir, peperangan dan
sebagainya. Walau bagaimanapun itu tidak bermakna sembahyang Jumaat
boleh dipandang ringan dan dicuaikan bahkan Baginda Rasulullah
Sallallahu Alaihi Wasallam memberi amaran bahawa barangsiapa yang
meninggalkan sembahyang Jumaat sebanyak tiga kali dengan sengaja tanpa
sesuatu sebab, maka Allah Subhanahu Wata'ala akan menutup pintu hatinya
dan dijadikan mereka orang-orang yang lalai dan munafik.
Tetapi
nampaknya peringatan Allah Subhanahu Wata'ala itu diambil ringan oleh
segelintir manusia sehingga ada yang sengaja tidak hadir sembahyang
Jumaat tanpa sebab. Dalam hal ini adalah menjadi tanggungjawab kita
sebagai orang Islam menegur dan memberi nasihat sesama Islam yang lain
yang mengabaikan sembahyang Jumaat lebih-lebih lagi jika yang
mengabaikan itu anak-anak kita sendiri, sanak saudara atau orang-orang
yang dikenali. Kerana kita yakin nasihat dan teguran itu dapat merubah
seseorang. Oleh itu kita jangan mudah lemah semangat kerana segan dan
takut yang ditegur marah atau tersinggung maka kita rela membiarkan
kesalahan dan kelalaian terus dilakukan.
Sebagaimana kita ketahui
bahawa dalam setiap amal ibadat itu ada adab-adabnya, begitulah juga
dengan sembahyang Jumaat. Dengan menyempurnakan adab-adab tersebut, kita
akan beroleh pahala dan ibadat kita menjadi lebih sempurna.
Di
antara adab-adab tersebut ialah sebelum pergi ke masjid, kita disunatkan
mandi terlebih dahulu, memakai wangi-wangian dan berpakaian yang
terbaik. Dalam cara berpakaian, sudah tentu pakaian tersebut hendaklah
terbaik dan bersih. Bagi kita orang Melayu kelazimannya berpakaian cara
melayu atau bergamis menjadi pilihan ketika bersembahyang dan adalah
tidak munasabah kita menghadap Allah Subhanhu Wata'ala dengan berpakaian
sekadar menutup aurat sahaja tanpa mengambil peduli apa yang hendak
dipakai. Walaupun adab berpakaian bukanlah sebagai syarat sah atau tidak
sembahyang tersebut, namun adalah lebih elok menghindarkan diri dari
berpakaian sembarana seperti hanya memakai baju T atau T-Shirt
lebih-lebih lagi yang mempunyai corak, gambar-gambar atau mengandungi
perkataan-perkataan yang kurang elok ataupun pakaian tersebut tidak
bersih dan berbau sehingga boleh menganggu kekhusyukan jemaah lain untuk
beribadah. Jangan hanya kelihatan cantik dan bersih apabila hendak
berjumpa orang tertentu atau ketika menghadiri majlis sahaja tetapi
sewajarnya kita lebih cantik dan bersih ketika berhadapan dengan Allah
Subhanahu Wata'ala.
Selain itu, kita disunatkan datang lebih awal
ke masjid. Ketika hendak masuk masjid, jangan lupa berniat iktikaf dan
menunaikan sembahyang sunat tahyatul masjid. Sebenarnya banyak hikmat
yang boleh kita perolehi jika datang awal ke masjid di mana kita dapat
beriktikaf, membaca Al-Quran, berzikir, berselawat dan sebagainya. Dan
ketahuilah bahawa balasan bagi orang-orang yang hadir untuk menunaikan
sembahyang Jumaat itu adalah berbeza berdasarkan awal atau akhirnya ia
tiba ke masjid.
Pada hari tersebut, setiap pintu masjid ada dua
malaikat yang mencatat orang-orang yang masuk ke masjid mengikut
urutannya. Perumpamaan orang yang datang awal adalah bagaikan
memperolehi pahala orang yang menyembelih korban seekor unta kemudian
seperti berkorban seekor sapi, kemudian seperti berkorban seekor
kambing, kemudian seperti menyembelih seekor ayam dan kemudian seperti
memberi sedekah sebiji telur.
Apabila imam telah keluar naik ke
mimbar, para malaikat pun menutup buku catatan mereka dan mendengar
zikir yakni khutbah. Barangsiapa yang datang selepas itu, maka pahalanya
untuk sembahyang itu sahaja. Maka alangkah ruginya bagi orang yang
akhir datang kerana mereka bukan sahaja terlepas dari mendapat ganjaran
bahkan juga tidak berkesempatan untuk membanyakkan ibadat, sedangkan
pada hari Jumaat inilah sahaja peluang bagi sesetengah orang yang tidak
berkesempatan untuk beriktikaf dan beribadat di masjid pada hari-hari
yang lain.
Perlu diingat bahawa apabila khatib berkhutbah, para
jemaah hendaklah mendengar dan menumpukan perhatian sepenuhnya terhadap
khutbah yang disampaikan, dengan berbuat demikian kita akan mendapat
ganjaran daripada-Nya sekaligus memperolehi ganjaran pengampunan
terhadap dosa-dosanya sebagaimana hadis yang diriwayatkan dari Abi
Hurairah Radiallahuanhu dari Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam
Baginda bersabda maksudnya:
"Sesiapa yang mandi kemudian datang
untuk bersembahyang Jumaat lalu mengerjakan sembahyang sunat
sempurnanya, kemudian dia diam untuk mendengarkan khutbah sehingga
khatib selesai berkhutbah lalu bersembahyang Jumaat bersama imam, maka
dia diberi keampunan terhadap dosa-dosanya yang ada di antara hari
Jumaat itu dan hari Jumaat yang berikutnya dan ditambah lagi tiga hari".
(Riwayat Al-Imam Muslim)
Apa yang mendukacitakan, terdapat
segelintir jemaah tidak memberikan tumpuan terhadap khutbah yang
disampaikan, ada yang leka bercerita bahkan terdapat juga antara jemaah
yang tidak sempat mendengar khutbah kerana lewat hadir ke masjid. Sikap
sebeginilah perlu diubah, kita setentunya maklum bahawa dalam khutbah
itu terdapat pengajaran dan peringatan untuk kita sama-sama muhasabah
dan memperbaiki diri, maka sudah sewajarnya khutbah yang disampaikan
hendaklah didengar, dihayati dan diamalkan dalam kehidupan.
Selain dari itu, bagi menjaga kehormatan dan keharmonian masjid, para
ibu bapa atau penjaga adalah dinasihatkan untuk mengawasi dan
memata-matai anak mereka supaya tidak melakukan sebarang perbuatan yang
boleh menganggu kekhusyukan para jemaah lain untuk beribadat seperti
menasihatkan mereka supaya tidak berbuat bising, baibun dan sebagainya.
Marilah kita menunaikan sembahyang Jumaat itu dengan sebaik-baiknya
tanpa meninggalkan adab-adabnya, manfaatkanlah hari Jumaat yang hanya
sekali dalam seminggu itu dengan amal ibadat bagi mendapatkan ganjaran
yang dijanjikan. Mudah-mudahan dengan demikian kita mendapat rahmat dari
Allah Subhanahu Wata'ala. Amin Ya Rabbal'alamin.
Firman Allah Subhanahu Wata'ala dalam Surah Al Mu'minuun ayat 1-3 tafsirnya :
"Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman. Iaitu orang-orang
khusyuk dalam sembahyangnya. Dan orang-orang yang menjauhkan diri dari
perbuatan dan perkataan yang tidak berguna".✅
#akuinsanbiasa#
Tiada ulasan:
Catat Ulasan